Ponad 16 mln kosztują wozy ratowniczo-gaśnicze, które miały trafić do wielkopolskich remiz OSP. Terminy minęły, samochodów strażackich nie ma, pieniądze wypłacono. Skarb Państwa został narażony na szkodę znacznych rozmiarów i stracono kontrolę nad realizacją zamówień.
Śledztwo pod nadzorem Prokuratury Regionalnej w Poznaniu w sprawie wyrządzenia znacznej szkody majątkowej w mieniu publicznym dysponowanym przez Oddział Wojewódzkiego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP Województwa Wielkopolskiego oraz przedłożenia poświadczającej nieprawdę dokumentacji dotyczącej realizacji zamówień publicznych prowadzi Delegatura CBA w Poznaniu na podstawie własnych ustaleń.
Do wielkopolskich remiz OSP miały trafić samochody ratowniczo gaśnicze – 20 sztuk lekkich i 15 średnich wozów. Mimo, iż termin dostawy minął i samochody nie zostały wykonane i dostarczone, to jednak ok. 3 mln zł zapłata za rzekomo już wykonane zamówienie została wypłacona. W wyniku działań i ustaleń CBA urząd marszałkowski zdążył wstrzymać wypłatę 13 mln zł.
Skarb Państwa został narażony na szkodę znacznych rozmiarów, stracono kontrolę nad realizacją zamówień i możliwości nałożenia na wykonawców umownych kar finansowych z tytułu niedotrzymania terminów.
Poznańscy agenci Centralnego Biura Antykorupcyjnego przeszukali i zabezpieczyli dokumenty w 35 wielkopolskich remizach OSP, do których miały trafić specjalistyczne samochody.Dokumentacje dotyczącą tego zamówienia zabezpieczono w instytucjach współorganizujących i finansujących zakup pojazdów-w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego, Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, Zarządzie Wykonawczym Oddziału Związku OSP w Poznaniu, a także w firmach zajmujących się produkcją specjalistycznych samochodów strażackich.
Jak podaje portal naszaWielkopolska.pl, który ustalił niepełną listę tych jednostek jest wśród nich również Ochotnicza Straż Pożarna z powiatu słupeckiego. Chodzi o Powidz. To początkowy etap śledztwa CBA, sprawa jest rozwojowa.
Komentarz na ten temat zamieścił także Urząd Gminy w Powidzu. -W związku z pojawiającymi się w mediach wiadomościami o wizycie funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego w jednostce OSP Powidz, przekazujemy następujące informacje.
Gmina Powidz i jednostka OSP Powidz biorą udział w partnerskim projekcie polegającym na zakupie do 15 jednostek straży z całego województwa średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych z udziałem dofinansowania środkami unijnymi na poziomie 85%. W ramach tego partnerstwa Gmina Powidz zobowiązała się pokryć wkład własny na zakup pojazdu – po ostatecznym rozliczeniu będzie to ok 200 000 zł – natomiast OSP Powidz – przyjąć pojazd do swojej działalności operacyjnej. Określony w umowie partnerstwa termin przekazania samochodu do ochotniczych straży pożarnych to koniec stycznia 2017 r. Całość zadań związanych z przygotowaniem do zakupu tych pojazdów, ogłoszeniem przetargu, dokonaniem zakupu i rozliczeniem, leży po stronie partnera wiodącego – Oddziału Wojewódzkiego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP z siedzibą w Poznaniu i to jest podmiot, do którego należałoby zwracać się o udzielenie wyjaśnień w sprawie. OSP Powidz i Gmina nie brały udziału w przeprowadzeniu tych czynności.
Biorąc pod uwagę doniesienia medialne w sprawie zakupu pojazdów przez Oddział Wojewódzki, mając obawy o terminowość realizacji projektu, zwrócimy się do tego podmiotu z prośbą o wyjaśnienia. Zależy nam na pełnej przejrzystości tego projektu i właściwym zabezpieczeniu bezpieczeństwa mieszkańców Gminy Powidz dzięki nowemu pojazdowi- czytamy w oświadczeniu podpisanym przez wójta Gminy Powidz, Jakuba Gwita i prezesa tamtejszego OSP Jerzego Szczepaniaka.
TEKST: Wydział Komunikacji Społecznej CBA/TwojaSłupca.pl