Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.

Kurierzy i Paczkomaty – InPost wiodącą firmą logistyczną w Polsce

Kurierzy ustępują przed Paczkomatami

Najnowsze badanie Kantar Polska, przeprowadzone w połowie kwietnia na reprezentatywnej grupie internautów, daje firmie InPost niewątpliwe powody do zadowolenia. Paczkomaty wreszcie przegoniły kuriera jako najpopularniejsza forma dostawy towaru w Polsce. Jeszcze w 2019 roku, wg raportu Gemius dla e-commerce Polska, kurierzy wyprzedzali Paczkomaty o parę punktów procentowych jako forma dostawy, z której kupujący on-line korzystali najczęściej. Tymczasem w najnowszym badaniu Kantar Polska aż 80% internautów zadeklarowało, że wybiera przesyłkę do Paczkomatu, podczas gdy na dostawę kurierem do domu lub pracy wskazało 70% respondentów, a dostawę pocztą (trzecią najpopularniejszą opcję) wybrało tylko 41% ankietowanych. Kurierzy i Paczkomaty utrzymują więc dominację na rynku usług logistycznych, ale zmieniły się preferencje w odniesieniu do tych dwóch usług.

Dla kogoś kto obserwował trendy w logistyce w ostatnich latach zmiana ta nie jest zaskoczeniem. Popularność Paczkomatów z roku na rok rosła i można było przewidzieć, że kurierzy prędzej czy później spadną na drugą pozycję. Większym zaskoczeniem jest bardzo wysoki odsetek respondentów wybierających nadanie przesyłki w Paczkomacie. Sektor ten – nadawanie przesyłek przez klientów indywidualnych – tradycyjnie zdominowany był przez Pocztę Polską. Tymczasem w najnowszym badaniu Kantar Polska Paczkomaty uzyskały wynik zaledwie o dwa punkty procentowe niższy niż wysyłka w placówce pocztowej (Paczkomaty: 51%; przesyłka pocztowa: 53%). Kurierzy znaleźli się na trzecim miejscu z 43% odpowiedzi.

 

Tajemnica sukcesu Paczkomatów

Czemu Paczkomaty InPost zawdzięczają ten sukces? Niewątpliwie przyczynił się do tego stan pandemii: zamknięcie sklepów sprawiło, że uwaga kupujących zwróciła się ku e-commerce, a Paczkomaty wydają się najbezpieczniejszą opcją, dzięki której kurierzy nie muszą bezpośrednio stykać się z klientami. Nie należy jednak też umniejszać roli działań, które InPost zrealizował w ciągu roku poprzedzającego badanie. Przede wszystkim wprowadził na rynek niezwykle popularną aplikację InPost Mobile, pozwalającą na bezproblemowe śledzenie przesyłek, a przede wszystkim zdalne otwieranie skrytek Paczkomatu. Opcja ta przyspiesza proces odbioru przesyłek, a do tego pozwala na odebranie ich bez dotykania panelu Paczkomatu. To ostatnie zapewne zwiększyło też jej popularność wśród osób obawiających się dotykania, w czasie epidemii, czegoś czego dotykało przed nimi tyle osób. Jeżeli chodzi o wzrost popularności nadań w Paczkomacie, to oprócz unikania kontaktów z ludźmi niewątpliwie przyczyniła się do niego nowa intuicyjna usługa Szybkie Nadania, w ramach której użytkownicy mogą łatwo przygotować nadanie paczki bez potrzeby rejestracji. Jednocześnie główny konkurent – Poczta Polska – ucierpiał niewątpliwie na lękach przed epidemią i ograniczeniach sanitarnych, które w połączeniu z tradycyjnie występującymi na poczcie kolejkami stworzyły zabójczą dla operatora mieszankę.

InPost vs Kurierzy innych marek

Oprócz wzrostu popularności Paczkomatów, InPost niewątpliwie ucieszyły też wyniki badania opinii internautów o operatorach kurierskich. Jak dowiadujemy się raportów Gemius, InPost jest od paru lat jedną z trzech najpopularniejszych firm kurierski w Polskim e-commerce, obok DHL i DPD (tzn. że kurierzy tych trzech firm najczęściej przywożą w Polsce paczki ze sklepów internetowych). W badaniu Kantar Polska z kwietnia 2020 InPost, w ocenie respondentów, wyprzedza konkurentów we wszystkich kategoriach. Szczególnie chwalono firmę za wykorzystywanie rozwiązań internetowych i mobilnych, co niewątpliwie wiąże się z wprowadzeniem nowej aplikacji mobilnej i usługi Szybkie Nadania. Respondenci wskazywali też na terminowość doręczania przesyłek, odnoszone przez InPost sukcesy rynkowe i ogólne upodobanie do marki. Wygląda na to, że InPost da się lubić!

Nie dziwi zatem, że InPost odnotował, w ciągu ostatniego roku, bardzo znaczący wzrost wskaźnika NPS (mierzącego poziom zadowolenia i lojalności klientów) oraz rozpoznawalności marki (mierzonej przez tzw. świadomość spontaniczną, czyli odsetek respondentów,którzy bez pomocy ankietera są w stanie podać nazwę firmy). 

 

*Artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *