Uczniowie Gimnazjum im. Janusza Korczaka w Strzałkowie wzięli dzisiaj udział w niezwykłej lekcji dojrzałości i wrażliwości. W ramach rekolekcji szkolnych zmierzyli się z tematem niepełnosprawności i pomocy drugiemu człowiekowi.
Spotkanie rozpoczęło się od wystąpienia Anny Będziewskiej, która jest matką chorej na dziecięce porażenie mózgowe Dominiki- uczennicy gimnazjum. Pani Anna opowiedziała o swoich doświadczeniach i przeżyciach związanych z chorobą córki oraz codziennej walce o normalne życie dla niej. Następnie Dominika odczytała wzruszające świadectwo napisane przez jej mamę i podziękowała jej za wszystko. Młodzież słuchała tego niezwykłego wystąpienia w ogromnym skupieniu, a kiedy Dominika skończyła na niejednej twarzy pojawiły się łzy.
Emocji i wzruszeń nie brakowało również w dalszej części spotkania. Gimnazjaliści wysłuchali jeszcze wystąpień Ireny Jaworskiej- prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych Gminy Strzałkowo oraz wolontariuszki- Marty Graczyk a dołączona prezentacja multimedialna znakomicie oddała atmosferę jaka panuje wśród podopiecznych stowarzyszenia. Podobnie było w przypadku filmu, który do Strzałkowa przywiozły ze sobą siostry Dominikanki prowadzące Dom Pomocy Społecznej w Mielżynie. Można było w nim zobaczyć m.in. codzienne życie mieszkańców oraz poznać wolontariuszy pomagających w opiece nad nimi.
Temat wolontariatu podjął również ks. Michał Grupa- wikariusz strzałkowskiej parafii, który opowiedział o swoich doświadczeniach z osobami niepełnosprawnymi.
– Wolontariat to przede wszystkim nauka wrażliwości i nauka życia. Kiedy ja zaczynałem pracę z niepełnosprawnymi myślałem sobie, co ja mogę im dać, w czym mogę pomóc a po kilku spotkaniach przyszła taka refleksja, że to nie ja im pomagam, lecz oni mnie. Okazało się, że to oni zwracają moją uwagę na rzeczy, na które do tej pory nie zwracałem uwagi bo wydawały mi się oczywiste, że mi się należą. Te rekolekcje mają właśnie temu służyć, żeby każdy z nas odpowiedział sobie na pytanie jak ja przeżywam swoją relację z drugim człowiekiem i jak podchodzę do problemu niepełnosprawności – mówił.
Na koniec spotkania zaproszeni goście odpowiadali na pytania przygotowane przez uczniów. Problemy w nich poruszane nie były łatwe, tak jak i nie jest łatwy temat niepełnosprawności. Warto jednak podkreślić zachowanie gimnazjalistów, którzy podczas całego spotkania potrafili zachować powagę i w skupieniu w nim uczestniczyć.