Twoja informacja

Masz dla nas temat? Napisz!

Nowoczesny śmigłowiec testowany w Powidzu

W 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu trwa kolejna faza w postępowaniu na śmigłowiec wielozadaniowy dla Sił Zbrojnych RP. Maszyna EC-725 Caracal jest poddawana sprawdzeniom weryfikacyjnym.

Francuski śmigłowiec Caracal potrafi udźwignąć ładunek o masie jedenastu ton, jego moc startowa zaś sięga pięciu tysięcy koni mechanicznych. Serce śmigłowca stanowi pięciopłatowy, bezprzegubowy wirnik, a wlot do silnika ma taką konstrukcję, że do wnętrza nie dostaną się cząstki, które mogłyby zakłócić jego pracę, choćby pył, lód czy śnieg. Jak zapewniają jeog producenci Caracal może spokojnie działać w każdych, nawet najbardziej niekorzystnych warunkach. Na pokładzie helikoptera jest miejsce dla 28 żołnierzy z lekkim uzbrojeniem albo kilkunastu z wyposażeniem ciężkim. Maszyna ma dodatkowy zbiornik paliwa, potrafi też tankować, pozostając w powietrzu. Zaopatruje się wówczas z samolotu bądź okrętu. Caracal ma zintegrowany system obrony. Wykrywa, na przykład, zbliżający się pocisk rakietowy. Komputer analizuje dane i podpowiada pilotowi, z jakich sposobów obrony może skorzystać.

Sprawdzenia weryfikacyjne śmigłowca są ostatnim etapem oceny złożonej oferty. W skład grupy która je przeprowadza wchodzą eksperci i specjaliści z różnych dziedzin, od operacyjnego użycia śmigłowców po aspekty techniczne. Łącznie grupa liczy 28 specjalistów. Testy mają zakończyć się na początku czerwca. Pozytywne zakończenie sprawdzeń weryfikacyjnych sfinalizuje proces wyboru najkorzystniejszej oferty, co umożliwi zawarcie umowy i rozpoczęcie dostaw. Z uwagi na charakter postępowania, ostateczna wartość kontraktu zostanie przedstawiona  po zawarciu umów offsetowych i dostawy. Z Caracali, poza armią francuską, korzystają siły zbrojne Brazylii, Meksyku, Malezji, Indonezji oraz Kazachstanu. Maszyna była wykorzystywana podczas konfliktów zbrojnych w Afganistanie, Czadzie i Libii. Polska chce kupić tego typu śmigłowce w wersjach dla wojsk lądowych, specjalnych, zwalczania okrętów podwodnych, poszukiwania i ratownictwa. Pierwsze dostawy planowane są na 2017 rok.

TEKST/FOTO: Polska-zbrojna.pl/ 33 Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu


Najnowsze komentarze
  • Wziąć tego 50 sztuk za pieniądze większe niż planowano na 70 szt to skandal. To jest śmigłowiec przejściowy a nie na 40 lat! Za 10 lat tylko my w NATO będziemy ich używać. Powinno się wziąć góra 12 szt dla WL, a resztę z wolnej stopy zamówić u Francuzów, np. NH-90 dla MW. Nie cofajmy się technologicznie. Tym bardziej że płacimy drożej niż za sprzęt nowej generacji. Argument że prezydent musiał mieć jakiś sukces do odtrąbienia na wybory jest dla mnie niedopuszczalny. Przetarg był źle skonstruowany i udział w nim wzięły niewłaściwe modele śmigłowców. W normalnym kraju by się z niego wycofano, ale u nas była presja, bo do tej pory zaniechano wymiany starych Mi-8. To jest skandaliczne i nieprofesjonalne postępowanie.

  • Czy wszystkie te maszyny muszą byc testowane nad naszymi glowami? Nad Slupca powinien być zakaz lotów! Po pierwsze hałas a po drugie to testy i maszyna może narobic niezle szkody. Niech sobie latają nad powidzkimi lasami.

Dodaj komentarz