Prowadzenie badań psychologicznych dotyczących problemów występujących u dzieci i młodzieży wśród mieszkańców subregionu konińskiego i wielkopolski – podsumowanie projektu Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich.

Po trwającym dwa lata projekcie pn. „Prowadzenie badań psychologicznych dotyczących problemów występujących u dzieci i młodzieży wśród mieszkańców subregionu konińskiego i Wielkopolski”, 19 września br. w murach Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich odbyło się jego zwieńczenie. Tego dnia miała miejsce konferencja, podczas której przedstawiono i omówiono wyniki badań ilościowych oraz jakościowych.

Zespół badawczy działający w Centrum Badań Psychologicznych WSKM zaprojektował i przeprowadził badania ankietowe na próbie niemal 4 000 rodziców, nauczycieli, psychologów i osób zatrudnionych w sektorze oświatowym subregionu konińskiego i Wielkopolski. Badania dotyczyły refleksji na temat problemów obserwowanych wśród przedszkolaków, młodszych uczniów szkół podstawowych oraz nastolatków. Wyniki z obu obszarów zostały szczegółowo przeanalizowane i porównane. Na ich podstawie opracowano raporty zawierające rekomendacje dla nauczycieli, psychologów szkolnych, pedagogów i rodziców.

 

Należy podkreślić, że są to aktualne dane dotyczące trudności występujących u dzieci i młodzieży, dlatego treść raportów powinna znaleźć się w kręgu zainteresowań każdego z nas. Raporty dostępne są w formacie PDF oraz w wersji drukowanej w siedzibie Uczelni.

W ramach projektu zrealizowano również badania jakościowe skupione wokół terapii neurofeedbacku. W 2025 r. przeprowadzono darmowe sesje terapeutyczne dla dwudziestu dzieci. Porównano wyniki pierwszej i dziesiątej sesji, na podstawie których sformułowano wnioski. Dopełnieniem badań była analiza wywiadów z rodzicami przed rozpoczęciem terapii oraz po jej zakończeniu. Podobnie jak w przypadku badań ilościowych, raport z badań jakościowych został opublikowany zarówno w wersji drukowanej, jak i w pliku PDF.

 

 

Podczas konferencji przedstawiono zagadnienia dotyczące trudności, z jakimi borykają się dzieci i młodzież. Wśród prelegentów znaleźli się zarówno praktycy, jak i nauczyciele akademiccy:

  • dr hab. Lidia Lysiuk – prezentacja wyników przeprowadzonych badań,
  • dr hab. Paweł Trzos – referat pt. „Dobry ogrodnik… czyli o trosce nad refleksyjnością dorosłych we współpracy rodziny i szkoły. W stronę ewaluacji w pracy z wychowankiem”,
  • dr Agata Malecha – analiza porównawcza opinii różnych grup wychowawczych dotyczących występowania problemów wychowawczych wśród dzieci i młodzieży,
  • dr Monika Lewicka – zagadnienie rodziny jako „przestrzeni chroniącej” dziecko przed współczesnymi zagrożeniami,
  • mgr Katarzyna Szymkiewicz – wystąpienie nt. dysfunkcji rodziny: istoty, przyczyn, objawów i skutków,
  • mgr Jakub Eltman – omówienie założeń i wyników badań jakościowych związanych z terapią neurofeedbacku,
  • mgr Magdalena Juszczak – temat zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży,
  • mgr Ewa Joachimczak i mgr Marcin Olejniczak – aktualne problemy uzależnień dzieci i młodzieży,
  • dr Alena Marchanka – komunikacja specjalistów z rodzicami dzieci z trudnym zachowaniem,
  • mgr Mateusz Stachowicz – wystąpienie o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w analizie EEG.

 

Na podstawie wystąpień prelegenci przygotowali artykuły naukowe opublikowane w specjalnym wydaniu „Zeszytów Naukowych WSKM”. Wydanie online dostępne jest na stronie internetowej uczelni.

W przerwach konferencji uczestnikom czas umilały kompilacje odcinków podcastu PSYCHO-LOGICZNEGO, będącego częścią projektu. Podcast liczy dwa sezony — pierwszy obejmuje 10 odcinków, drugi ponad 20. Gośćmi Magdaleny Juszczak i Jakuba Eltmana byli specjaliści z zakresu zdrowia psychicznego, pedagogiki, socjologii i dziedzin pokrewnych. W trakcie szczerych rozmów poruszano tematy ważne dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży — często trudne i dotykające społecznych tabu, ale niezwykle potrzebne w kontekście troski o młode pokolenie. Wszystkie odcinki dostępne są na kanale KNTV24 w zakładce „Podcasty”.

Ostatnie dwa lata dla Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich były czasem intensywnej, ale owocnej pracy. Naukowcy uczelni pogłębili wiedzę na temat problemów występujących wśród dzieci i młodzieży subregionu konińskiego i Wielkopolski. Wskazano obszary wymagające szczególnej uwagi i zaproponowano konkretne ścieżki wsparcia. Zachęcamy wszystkich do zapoznania się z raportami, artykułami i podcastami, które stanowią cenne źródło zweryfikowanej wiedzy.

*Zadanie realizowane było przez Wyższą Szkołę Kadr Menedżerskich pn. „Prowadzenie badań psychologicznych dotyczących problemów występujących u dzieci i młodzieży wśród mieszkańców subregionu konińskiego i wielkopolski” finansowane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

*artykuł sponsorowany