Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.

Śmieci w górę, ale nieznacznie

O 50 groszy w przypadku zbiórki selektywnej i złotówkę przy braku segregacji wzrośnie w gminie Zagórów tzw. opłata śmieciowa. Wg nowych stawek, za odbiór odpadów mieszkańcy będą teraz musieli zapłacić odpowiednio 6 zł i 12 zł od osoby. Podwyżka, choć zapowiadana, jest dużo niższa niż się spodziewano.

Podwyższenie opłaty śmieciowej spowodowane było negatywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, która zakwestionowała to, że do tej pory samorząd ponosił większe koszty odbioru odpadów, niż miał wpływów z tego tytułu. W związku z tym, że gminy do śmieci dokładać nie mogą, rozpisany został nowy przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy Zagórów. Wygrała go firma Eko- Skórtex Gizałki, która usługę wykonywać będzie przez kolejne 18 miesięcy. – Ten przetarg to był strzał w dziesiątkę, bo uchroniliśmy naszych mieszkańców przed wysokimi podwyżkami i to jest najważniejsze – skomentował na ostatniej sesji Rady Miasta burmistrz, Wiesław Radniecki.

Cena jaką zaproponowała firma z Gizałek – 998 tys. zł, była o wiele niższa niż się wcześniej spodziewano. – W związku z tak korzystną ofertą stwierdziliśmy, że wprowadzanie nowych metod opodatkowania wywozu nieczystości będzie niepotrzebne. Wywołałoby to więcej problemów organizacyjno- formalnych niż te podwyżki, które proponujemy – argumentowała sekretarz gminy, Alina Kmieć. Wcześniej bowiem, gdy rozstrzygnięcie przetargu nie było jeszcze znane, radni  chcąc złagodzić skutki zapowiadanej podwyżki rozważali m.in. wprowadzenie ulg dla biedniejszych mieszkańców. – Sugeruję, żebyśmy przez najbliższy okres, czyli 18 miesięcy utrzymali ten system, który mamy. W tym czasie przepisy może dojrzeją, może dojdą inne zmiany i wtedy, po tych 2-3 latach wszyscy przywykniemy do tej opłaty i nauczymy się w tych nowych uwarunkowaniach funkcjonować – dodała sekretarz.

W  związku z podwyższeniem stawek za śmieci, zmianie uległ również wzór deklaracji, którą mieszkańcy muszą zgłosić do Urzędu Gminy. Oprócz stawek zmienił się w niej także termin regulowania należności. Wg nowych zasad opłata będzie uiszczana raz na dwa miesiące w terminie, do 15 dnia drugiego miesiąca rozliczeniowego. Kolejną nowością jest możliwość elektronicznego złożenia deklaracji, co nie będzie jednak takie łatwe ze względu na konieczność  spełnienia różnych warunków, jak np. posiadanie podpisu elektronicznego.

Po krótkiej dyskusji przyszedł czas na głosowanie. Radni tym razem nie mieli wątpliwości i jednomyślnie przyjęli obie uchwały.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *