Twoja informacja

Masz dla nas temat? Napisz!

Świadoma Edukacja w strzałkowskiej podstawówce

Z  Piotrem Gałanem – dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Strzałkowie rozmawiamy o nowym projekcie realizowanym w tamtejszej placówce. 

Rozpoczął się już kolejny rok szkolny. Wiemy, że Pana szkoła w tym roku przystąpiła do innowacyjnego projektu Świadoma Edukacja. Czy mógłby pan powiedzieć coś więcej o tym projekcie, w jaki sposób ma on wpłynąć na sposób funkcjonowania szkoły?

-My, w naszej szkole, chcemy podążać za dziećmi i zaspokajać ich naturalne potrzeby rozwojowe. Ponieważ nie da się wszystkiego zrealizować w ramach systemu szkolnego i podstawy programowej, postanowiliśmy wziąć udział w projekcie „Świadoma edukacja” i zaoferować uczniom naszej szkoły w ramach zajęć w szkole, ale również w ramach zajęć pozalekcyjnych, we współpracy z Leader School, zajęcia prowadzone innymi metodami. Metodami stworzonymi przez sztab specjalistów: psychologów, pedagogów, neurodydaktyków. Chcemy wdrażać innowacje edukacyjne, stosować nowatorskie, zindywidualizowane metody rozwijania potencjału dzieci i młodzieży, które pozwolą nam w pełni dostosować się do potrzeb i indywidualnych predyspozycji uczniów.

O jakich metodach konkretnie pan mówi?

-Na przykład o metodzie nauki języka angielskiego dla dzieci – Leo English. Jest to licencjonowana metoda nauki języka angielskiego skierowana dla dzieci od 2 do 11 lat. Najistotniejsze w tej metodzie jest stworzenie warunków najbardziej zbliżonych do tych, w jakich dzieci uczą się języka ojczystego, w naturalnym kontekście. Nasi nauczyciele przeszli specjalne szkolenia. Ucząc dzieci muszą wybierać komunikaty jak najbardziej czytelne dla maluchów. Muszą podpierać wypowiedzi żywą gestykulacją, żeby wspomagać komunikację z dzieckiem. Dodatkowym uatrakcyjnieniem zajęć są elementy dramy czy kreowanie bajkowego świata. Nie ma tu sztucznych sytuacji i przepytywania ze słówek. Nauka języka angielskiego metodą Leo English to: melodyjne piosenki, niezwykłe opowiadania, podróże z bohaterami bajek, udział w przedstawieniach w roli aktorów lub reżysera, tworzenie rekwizytów, mnóstwo aktywności ruchowych i plastycznych. I uwaga, aktywności zmieniane są średnio co 8 minut, wszystko po to by wyeliminować element nudy i dostosować się do dynamiki dzieci. Nauczyciel pracuje zawsze wg profesjonalnie opracowanych, sprawdzonych scenariuszy. Naukę języka tą metodą wprowadziliśmy do podstawy programowej w przedszkolu w grupach trzylatków i co roku obejmować będziemy kolejne roczniki.

Czy poza wprowadzeniem specjalnej metody nauki języka angielskiego program Świadomej Edukacji zakłada jeszcze inne metody rozwoju potencjału uczniów?

-Oczywiście. W klasach pierwszej i drugiej wprowadziliśmy zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się. Jest to program odwołujący się do metody Leo Maniak, stosowanej przez Leader School. Jest to sprawdzony program efektywnej nauki wspierający dzieci w edukacji szkolnej. Został stworzony dzięki współpracy pedagogów, psychologów dziecięcych i polonistów, którzy doskonale znają proces uczenia się dzieci. Dbamy o to, by pod okiem naszych nauczycieli  dziecko z łatwością opanowało ortografię, poznało strategię sprawnego czytania, wytrenowało pamięć, koncentrację, umiejętność logicznego myślenia oraz poznało zasady autoprezentacji. Kształcimy w dzieciach nawyk samodzielnego notowania, sprawnego kojarzenia faktów i rozwiązywania zadań matematycznych. Program ten ma pomóc naszym uczniom uczyć się efektywnie i skutecznie.

Czy przystąpienie szkoły do programu Świadomej Edukacji spotkało się z przychylnością rodziców?

-Rodzice są świadomi znaczenia edukacji we współczesnym świecie i chcą wyposażyć swoje dzieci we wszystkie potrzebne im umiejętności by kiedyś w życiu sobie poradziły. Oczywiście, docierają do nas głosy wielu zadowolonych rodziców. Ponadto o zainteresowaniu rodziców świadczy również fakt, że wielu z nich zapisało swoje dzieci na zajęcia dodatkowe, prowadzone wspomnianymi wyżej metodami, odbywające się bezpośrednio po zakończonych lekcjach, często kiedy dziecko przebywa w świetlicy szkolnej. Rodzice mają też świadomość, że dzięki przystąpieniu do programu zwiększać się będą kompetencje kadry pedagogicznej naszej szkoły, a to przecież ma bezpośredni wpływ na rozwój ich dzieci. Wielu rodziców wyraziło również zainteresowanie udziałem w przeznaczonych dla nich szkoleniach, dotyczących problematyki rozwoju dziecka.

 

 


Brak komentarzy

Dodaj komentarz