Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.

W trosce o bezpieczeństwo chcą zbudować Nadwarciańską Estakadę Rowerową z Zagórowa do Lądu 


Z pomysłem budowy trasy dla rowerzystów i pieszych prowadzącej po łąkach Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego wyszli kandydaci do Rady Powiatu z KWW „Razem dla Powiatu Słupeckiego”.

– Najpiękniejsza trasa rowerowa w Powiecie Słupeckim to odcinek drogi Zagórów-Ląd. Codziennie korzystają z niej mieszkańcy nadwarciańskich gmin, a od wiosny do późnej jesieni takżecoraz liczniejsze rzesze miłośników turystyki rowerowej oraz wędkarze.

Każdy z podróżników może podziwiać zjawiskowe walory przyrodnicze Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego rozpościerającego się po dwóch stronach drogi. Jak tu jednak podziwiać piękno przyrody, kiedy człowiek zastanawia się, czy bezpiecznie i zdrowo wróci po przejażdżce do domu?

Droga jest bardzo ruchliwa, z niebezpiecznym zakrętem, co powoduje, że rowerzyści znajdują się pod nieustanną presją samochodów, często wymijających rowerzystów „na trzeciego”, spychając ich na bardzo wąskie i nieutwardzone pobocze. W nadchodzących czasach ruch na tej „zielonej alei”, jaką jest „lądzka” szosa, będzie narastał i gęstniał, utrudniając podróżowanie kierowcom, jak i rowerzystom. Niestety droga zbudowana na nasypanej grobli w całości pokrywa teren nadający się do budowy jezdni. Nie ma już miejsca na utwardzone pobocze, nie wspominając o ścieżce rowerowej.

Zgłaszamy propozycję, która może stanowić rozwiązanie dla tej bardzo niebezpiecznej sytuacji. To pomysł budowy Nadwarciańskiej Estakady Rowerowej (kładki rowerowej Zagórów-Ląd). Projekt wymyślił kilka lat temu dr Mirosław Słowiński, Honorowy Obywatel Miasta Zagórowa i autor książek 
o Zagórowie.

 

 

Estakadę można zbudować po lewej stronie drogi, jadąc od Zagórowa do Lądu, za „pierwszym mostem”, w Wymysłowie, i prowadziłaby obok rowu melioracyjnego, na terenie łąk, wzdłuż trasy, do początku mostu w Lądzie. Jest to najtrudniejszy odcinek drogi długości 2 kilometrów. Zgodnie z przepisami ścieżka rowerowa powinna mieć szerokość 2 m. Wysokość pokładu ok 1,5 m nad gruntem. Konstrukcja budowli: stal ocynkowana posadowiona na palach stalowych o średnicy 159 mm postawionych parami w rozstawie co 2,5 m.

Pokład z deski kompozytowej, litej 4 cm (np. firmy Hanimat). Plus metalowe barierki, które montuje się na tradycyjnych ścieżkach rowerowych. Na tej rowerowej estakadzie warto przewidzieć także trzy punkty widokowe (4×2 m) z ławkami, pozwalające odpocząć, czy też obserwować szybujące nad łąkami ptaki, czy przemykając sarny. Z drogi prowadzą zjazdy na łąki, które wymagałyby utwardzenia, a sama kładka miałaby momentami zjazdy i podjazdy w postaci pochyłych ramp.

Atuty przemawiające za zbudowaniem Estakady? 
- bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego (!), 
- niższe koszty niż tradycyjna asfaltowa bądź brukowa ścieżka rowerowa,
- szybkość realizacji,
- dbałość o walory przyrodnicze/ochrona środowiska (brak zagrożenia dla roślin, ptaków i zwierząt), 
-uniezależnienie od stanu wód, nietamowanie pochodu dużej wody, 
-edukacja przyrodnicza, 
- atrakcja turystyczna, która zdecydowanie powiększy atuty naszej oferty dla miłośników natury i wypoczynku w zaskakującej swą urodą krainie Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego.

Jakie działania należy podjąć? 
-przygotowanie wstępnego koncepcyjnego projektu,
-pozyskanie na ten cel funduszy z Ministerstwa Środowiska, Unii Europejskiej, Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, Funduszu Ochrony i Środowiska Gospodarki Wodnej, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Powiatu Słupeckiego, Gmin Zagórów i Lądek,
-uzyskanie zgody właścicieli na dzierżawę lub wykup wąskiego odcinka gruntu biegnącego równolegle 
do drogi – czytamy w informacji pomysłodawców całej inicjatywy.

 

*Materiał finansowany przez Komitet Wyborczy Wyborców „Razem dla Powiatu Słupeckiego”

14 odpowiedzi

  1. Myślę że pomysł mało realny, trwa przebudowa drogi powiatowej i nikt by w tym czasie nie wpadł na pomysł utworzenia drogi dla rowerzystów? Ten temat był już chyba wałkowany…

  2. Pomysł bardzo dobry i do zrealizowania. Potrzeba dużo pieniędzy ale i one są do zdobycia. Wszystko jest do zrobienia tylko potrzeba chęci a tego w osobach zarządzających gmina brakuje. Aby coś osiągnąć należy patrzeć z perspektywy ogółu sprawy. Działać dla kogoś.

    1. Droga Zagórów – Drzewce jest drogą powiatową więc wybudowanie trasy dla rowerzystów i pieszych jest w kompetencji Starostwa powiatowego w Słupcy a nie jak Pani pisze zarządzających Gminą Zagórów. Niestety z przykrością muszę stwierdzić iż na etapie projektowania nikt nie pomyślał o wybudowaniu trasy dla rowerzystów i pieszych , nadmienię iż takowa trasa powstała od mostu w Lądzie do Słupcy. To jest ten sam projekt podzielony na etapy . Trzeba podziękować radnym powiatowym z terenu Gminy Zagórów za działania związane z powstaniem trasy pieszo – rowerowej z Zagórowa do Mostu w Lądzie

  3. Będę musiał kupić sobie rower aby tą estakadą odbyć przejażdżkę podziwiając piękną nadwarciańską naturę .Brawa za dobry pomysł.

  4. Moim zdaniem, świetny pomysł, wart zainteresowania odpowiednich instytucji. Oby pomysłodawcom nie zabrakło energii do jego forsowania. Powodzenia!!! Oby się udało, a wszyscy skorzystamy!

  5. Czy szanowni kandydaci na radnych to będą reprezentować Zagórów czy cały okręg, z którego się ubiegają o mandat? Bo nie wiem jak głosować. Czy szanowni kandydaci zdają sobie sprawę o kosztach takiej inwestycji a zarazem o potrzebach remontów istniejących dróg powiatowych? Czy ktoś z was próbował przejechać przez Samarzewo, Ciażen-Dziedzice, Lądek-Rokosz czy Wacławów? Wszystkie w gminie Lądek. Za te pieniądze można zapewne byłoby naprawić wszystkie te drogi. Pomysł super! Ale proszę patrzeć najpierw na potrzeby pierwszego rzutu, a potem dopiero na ulepszenia i komfort.
    Mam nadzieję, drodzy wyborcy, że przy urnach będziecie wiedzieli, które pomysły poprzeć.

  6. Pani Olu, ma Pani rację co do reszty dróg, tylko proszę spojrzeć na to ile pieniędzy kosztują drogi a ile taka ścieżka po łące by kosztowała. Ścieżka od Lądu do Zagórowa też jest potrzebna, dużo rowerzystów jeździ i chciałoby jeździć więcej. A wiadomo jakie jest natężenie ruchu właśnie tam.
    Jestem za tą ścieżka po łąkach! Oby się udało!

  7. Do osoby E. proszę w takim razie określić koszty inwestycji planowanej inwestycji budowy ścieżki…

  8. Tak sobie liczę- dieta zwykłego radnego ok 2000 x12 MSC x 5 lat kadencji czyli 120 tys kosztuje nas jeden radny (oczywiście przewodniczący komisji poszczególnych dużo więcej) czy nie wystarczyłoby gdyby z każdej gminy był tylko 1 radny ? I taniej i mniej kumoterstwa, koszty wyborów chyba też byłyby mniejsze -i właśnie za te oszczędności można byłoby realizować te pomysły -całkiem fajne choć kosztowne.

  9. Z 40mln wartości inwestycji ( bo nie sądzę, żeby było mniej na gruntach podmoklych i zalewowych) wkładu własnego 15% to jest jakieś 6mln. Za tą kasę można wyremontować np Samarzewo całe! Albo Wacławów. Przykładowo w Czerwonaku 130m kładki kosztowało 27mln. Przy założeniu, że ta ma być tańsza, podzielmy to przez 4 to daje ok. 7 mln za 130 m. A ma być 2000m. Czyli wychodzi jakieś 100mln. Optymistycznie dajmy 20 tys za 1m to rachunek prosty. 40 baniek. A tak duże dofinansowanie nie zawsze jest możliwe. Zazwyczaj max,60%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *