
Od 9 marca 2023 roku zmianie ulegają stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl – Konin.
Zmiana stawek opłat za przejazd 150 km odcinkiem A2 zostanie wprowadzona 9 marca 2023 roku. Obowiązująca od tego dnia od godziny 6.00 rano stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie wynosić:
-14 zł – Kat. 6 (motocykle) bonifikata 50 proc. ceny dla Kat. 1
-28 zł – Kat. 1 (pojazdy osobowe o dwóch osiach)
-43 zł – Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
-66 zł – Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
-100 zł – Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
-280 zł – Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)
-Podane stawki zawierają 23 proc. podatku VAT. Opłaty na koncesyjnych autostradach w Polsce są objęte podatkiem od towarów i usług, w przeciwieństwie do publicznych autostrad na których takiego podatku się nie pobiera. Koszt przejazdu Autostradą Wielkopolską na trasie Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. Kierowcy pojazdów kategorii 1 i 6 płacą w tym przypadku 18 PLN za przejechanie 106 km.
Wprowadzona zostaje także dla motocykli szósta kategoria, co w praktyce oznacza obniżenie na tym odcinku opłat dla jednośladów o 46 proc. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian.
Zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów bieżącego utrzymania, kosztów finansowania – obsługi kredytów oraz kosztem realizowanych i planowanych inwestycji. Wzrosty cen materiałów i usług w różnych gałęziach gospodarki odnotowują historycznie najwyższe poziomy. Według danych GUS w styczniu 2023 roku wzrost inflacji osiągnął niewidziany od 26 lat poziom – aż 17,2 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego.
Rosnące ceny usług i energii, w tym 34 proc. wzrost cen nośników energii w styczniu rdr., istotnie zwiększają koszty utrzymania autostrady. Ceny w transporcie i usługach transportowych rosły w tempie dwucyfrowym, a ich wzrost w styczniu 2023 roku wyniósł 16 proc. rdr. Dodatkowo wskaźnik cen producenckich utrzymuje się na wysokim poziomie – inflacja producencka, a więc tempo wzrostu cen, z którymi muszą się mierzyć krajowe firmy, w styczniu 2023 wyniosła 18,5 proc.
Wszystkie te uwarunkowania bezsprzecznie wpływają na koszty bieżącego utrzymania autostrady oraz koszt programu prac inwestycyjno – remontowych przewidzianych na najbliższe okresy. Spółka systematycznie wywiązuje się z podjętych zobowiązań koncesyjnych i bez zbędnej zwłoki realizuje przyjęty harmonogram prac. Dodatkowo koszty finansowania całego przedsięwzięcia rosną wraz ze wzrostem oprocentowania oraz słabym polskim złotym w stosunku do koszyka głównych walut, a szczególnie do euro- czytamy w oficjalnym komunikacie.
ToJa / 8 marca 2023
Stara złodziejska śpiewka.
/
Aa / 8 marca 2023
Złodziejskie stawki prywatnej firmy w złodziejskim państwie. Jedno pasuje do drugiego idealnie
/
Pk / 8 marca 2023
Świetnie, w końcu mamy coś naj na świecie!!! Koszt bramek 3×28 to 84, paliwo przy spalaniu 7l przy aktualnych cenach to około 70 zł na cały ogromny odcinek autostrady
/
marcin / 8 marca 2023
jakby do tej pory ich mało, to teraz jeszcze więcej TIRów będzie objeżdżać autostradę drogą K92!
/